13ژوئیه 2022- دیابت نوع 2 یک مشکل عمده­ ی بهداشت عمومی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین، توسعه­ ی داروهای جدید برای کمک به درمان بهتر علل زمینه‌ای آن، یک اولویت تحقیقاتی است. در یک مطالعه جدید که توسط دکتر وینسنت ماریون محقق اینسرم، با همکاری دانشگاه بیرمنگام (بریتانیا)، دانشگاه موناش (استرالیا)، بههمراه دکتر الکساندر فلمینگ، متخصص غدد درون ریز ارشد سابق در سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) انجام شد، دانشمندان پپتیدی به نام PATAS را تولید کردند، که بخشی از دسته جدیدی از داروهای ضد دیابت است.

پپتید PATAS، می‌تواند ناهنجاری‌های متابولیکی منجر به دیابت نوع 2 و بیماری‌های مرتبط با آن، که شامل مقاومت به انسولین است را اصلاح کند. PATAS، بطور خاصبا هدف قرار دادن سلول‌های چربی کار می‌کند و با بازیابی ورود گلوکز به این سلولها، سبب اصلاح فیزیولوژی متابولیک بافت چربی می شود. محققان امیدوارند به زودی یک کارآزمایی بالینی را برای آزمایش این درمان جدید راه اندازی کنند. مطالعه آنها در مجله Diabetes منتشر شده است.

دیابت ملیتوس، یک بیماری مزمن است که 537 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است که اکثر آنها به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. شیوع دیابت نوع 2، که با سطوح بالای گلوکز در خون مشخص می شود، این بیماری در طول دهه ها به دلیل پیری جمعیت، عدم تحرک و رژیم غذایی نامناسب، در حال افزایش است. سن شروع این بیماری نیز در حال کاهش است و اگرچه این بیماری به عنوان یک "بیماری بزرگسالان" در نظر گرفته می شود، اما در حال حاضر اغلب در نوجوانان و کودکان دیده می شود.

با وجود فوریت برای توسعه ی درمان های جدید و موثرتر، هیچ نوآوری درمانی قابل توجهی برای رسیدن به بازار در طول بیش از یک دهه ی اخیر، ارائه نشده است.این دقیقاً هدف تحقیقی است که توسط دکتر وینسنت ماریون محقق اینسرم و تیمش در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی(Inserm/Université de Strasbourg)  رهبری می‌شود. در این مطالعه با همکاری دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه موناش، دانشمندان محصولی به نام PATAS را در دسته جدیدی از داروهای دیابت به نام"Adipeutics" (برای درمان هایی که به طور خاص سلول های چربی را هدف قرار می دهند) ساخته اند.

مطالعه ی آنها که بر روی مدل‌های حیوانی انجام شد، نشان می‌دهد که این درمان جدید به طور خاص جذب گلوکز را در سلول‌های چربی بازیابی می‌کند و در نتیجه با اثرات مفیدی بر کل بدن، مقاومت به انسولین را درمان می‌کند. این امر به دلیل این واقعیت که درمان مقاومت به انسولین نه تنها پتانسیل درمان دیابت نوع 2 را دارد، بلکه می تواند مجموعه وسیعی از شرایط پزشکی جدی ناشی از این مقاومت را برطرف کند، امیدوارکننده تر می شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-07-drug-class-treatment-diabetes.html